Veel mama’s vinden het een hele opgave om de dag in rust te starten. Kloktijden waarop bepaalde dingen moeten gebeuren. De kids moeten wellicht naar school, je wordt verwacht bij een gemaakte afspraak of je had beloofd je eigen moeder vandaag te helpen.
Iedereen aankleden, haren moeten worden gekamd, er moet worden ontbeten. Je kids spelen natuurlijk veel liever met de lego en hebben er geen baat bij om door te werken. Terwijl je eigen haar precies vandaag weer niet meewerkt, rennen je kids alweer naar buiten en moet je er opnieuw achteraan.
Ondanks dat je elke ochtend ongeveer dezelfde dingen doet voordat je de deur uit kan, is het elke dag een race tegen de klok.
Hoe komt dat toch? En nog belangrijker, hoe kun je die race voorkomen en zonder stress je dag met de kinderen starten?
Ik heb hier zelf ook een tijdje mee geworsteld en was er helemaal klaar mee. Elke dag die stress, elke dag die race tegen de klok. En ondanks dat ik de wedstrijd vaak wel won. werd ik niet blij met de manier waarop. Ik liep te commanderen en te roepen dat de kinderen door moesten werken. Het werd er niet gezelliger van in de ochtend. Dit moest dus absoluut anders!
Ik heb mijn ochtendroutine aangepast en anders ingedeeld en sindsdien verlopen mijn ochtenden een stuk relaxter. Met deze 10 tips ga jij zeker ook succes boeken!
Sta eerder op dan je kinderen.
Mijn wekker gaat 30 minuten eerder af dan die van de kinderen. In die tijd kun je rustig wakker worden met koffie of thee zonder dat er kinderen om je heen staan te stuiteren. Ook heb je de tijd om jezelf voor te bereiden op de dag, bijv. douchen of een kort rondje met de hond. Tegen de tijd dat je kinderen uit bed zijn ben je goed wakker en kun je adequaat op ze reageren en ze aansturen.
De grootste valkuil is dat je je wekker op snooze zet. Niet doen! Gewoon uit bed gaan als de wekker gaat. En als je niet genoeg hebt aan een half uurtje, neem dan een uur. Of 1,5 uur. Zoveel als jij nodig hebt om je ochtendroutine in rust te kunnen doen.
Ga allemaal op tijd naar bed
Wil je fris en fruitig opstaan? Dan zul je genoeg slaapuren moeten maken. Niet alleen voel je je fijner, ook is je humeur is een stuk beter. Datzelfde geldt natuurlijk ook voor je kinderen. Ook zij zijn een stuk beter gehumeurd als ze genoeg geslapen hebben. En mocht de ochtend anders verlopen dan je van te voren had bedacht, dan kun je dat een stuk beter opvangen als je goed uitgeslapen bent.
Leg alle kleding de avond ervoor klaar.
Leg alle kleding klaar, ook die van jezelf. Het scheelt enorm veel tijd als je niet besluiteloos voor de kast staat of als je dochter minimaal drie sets kleding kan passen. Als je ’s avonds alles klaarlegt, vergeet dan niet je kinderen te betrekken die graag inspraak hebben. Dit kun je eenvoudig doen als je je kind naar bed brengt. Denk ook aan een schone onderbroek, sokken en een eventuele riem of ketting. Leg de complete set klaar, inclusief accessoires.
Zet het ontbijt klaar of zet alle ingrediënten klaar
Dek alvast de tafel met borden en bestek. Zet alle producten, behalve de koelkast producten, klaar zodat je vrijwel direct kunt starten met het ontbijt. Eet je liever brinta, havermout of een andere (warme) maaltijd die niet eerder gemaakt kan worden? Zet alle ingrediënten dan klaar op het aanrecht. Havermout kun je zelfs de avond tevoren al klaarzetten. Dan hoef je het alleen nog maar op te warmen. Persoonlijk vind ik het heerlijk om mijn kopje thee aan het aanrechtblad te drinken terwijl ik ondertussen het ontbijt klaarmaak.
Zorg dat alles een vaste plek heeft in huis
Niets is zo vervelend als moeten zoeken naar je autosleutels op het moment dat je weg wilt. Of dat je zoon zijn gymbroek kwijt is terwijl hij gymles heeft vandaag.
Zorg er dus voor dat spullen op hun plek liggen. Hebben nog niet alle spullen in je huis een vaste plek? Schrijf je dan in voor de Family Organizer training. Hier leer je om in een jaar tijd, stukje bij beetje, alle dingen in je huis een vaste plek te geven! Dit scheelt ook weer met opruimen. Je kids en de andere volwassenen in je huis leren in dat jaar namelijk ook waar alles hoort (als je het ze tenminste vertelt, en aan ze vertelt dat er voortaan verwacht wordt dat alles wordt opgeruimd waar het hoort).
Maak een vaste ochtendroutine.
Natuurlijk weet je precies wat er moet gebeuren in de ochtend en weten jouw kinderen dat ook. Toch vergeet Jantje keer op keer zijn tanden te poetsen en Marietje vergeet haar haren te kammen.
Als je een vaste volgorde maakt van het ochtendprogramma, zul je merken dat je kinderen niet komen vragen wat ze moeten doen en dat jij niet hoeft na te denken.
Maak een logische looproute door je huis om efficiënt bezig te zijn. Staat jouw wasmachine in de badkamer? Dan is het een logische keuze om de wasmachine aan te zetten als je in de badkamer bent om je tanden te poetsen.
Sommige kinderen vinden het lastig om de volgorde te onthouden. Schrijf de volgorde samen op een papier of maak gebruik van pictogrammen. Extra tip: plastificeer dit briefje, zodat je kind deze lijst mee kan nemen tijdens zijn ochtendroutine. Na een aantal dagen kent iedereen het uit zijn hoofd.
Maak een een weekplanning en hang deze op
Met een weekplanning kan iedereen zien wat er moet gebeuren die week, tenslotte zijn niet alle dagen van de week exact gelijk. Denk aan gymtassen, zwemtassen, lunchtrommels, etc. Vaak zitten deze dingen in een terugkerend ritme. Dus hang een weekplanning op. Dan kun jij precies zien wie zijn gymtas op maandag mee moet nemen, en je eventuele partner en het desbetreffende kind ook.
Zet de spullen de avond ervoor klaar, dan ben je ’s ochtends snel klaar. Of nog beter: Leer je kind om het klaar te zetten. Kinderen houden ervan om wat verantwoordelijkheden te hebben!
Let op de manier waarop je praat
Loop jij gestrest rond en praat je gejaagd? Dan breng je dat ook over op je kinderen. En ondanks dat je wilt dat je kinderen doorwerken, gaat alles op zo’n moment nog langzamer dan normaal. Dat is eigenlijk heel begrijpelijk. Jonge kinderen kennen geen tijdsdruk, de enige in huis die tijdsdruk voelt is de ouder. De truc is om rustig en kalm te blijven want dan gaat alles een stuk soepeler. Praat rustig en duidelijk zonder boos te worden. Dat voelt enorm tegenstrijdig, maar probeer het maar eens uit. Ik ben benieuwd naar je ervaringen.
Neem de tijd om te knuffelen
Ik zie je denken….knuffelen? Terwijl de tijd al schaars is in de ochtend? Ja, knuffelen. Persoonlijke aandacht heeft iedereen nodig en kinderen doen het daar erg goed op. Even een knuffel als ze wakker worden, het hoeft niet lang. Neem drie minuten de tijd om je kind écht te zien, geef ze een knuffel en laat merken dat het kind belangrijk voor je is. Het gevolg is dat het kind zich gezien voelt en dan is het kind veel gemotiveerder om met je mee te werken en naar je te luisteren.
Een kind dat zich niet gezien voelt, gaat aandacht vragen om gezien te worden, vaak op een negatieve manier. Treuzelen is dé manier om mama’s aandacht te krijgen. Geef je kind dus een knuffel; voor de eigenwaarde van het kind, voor gezelligheid in huis en voor een prettige ochtendroutine. Win-win-win.
Stel prioriteiten
Veel moeders willen voor drie uur aan werkzaamheden in een klein uurtje proppen. Wie wil dat nou niet?! Je complete huishouden in een uurtje. Helaas, zo werkt het niet. Wij zijn moeders, we kunnen heel veel, we zijn mega sterk, maar we hebben geen toverstaf. Wees dus reëel in wat haalbaar is in je ochtendritueel. Is het nodig om de was op te hangen of kun je dat ook doen rond het koffiemoment? De wc kun je ook ‘s avonds poetsen als het eten in de oven staan.
Heb je eigenlijk niet zo’n goed overzicht van ‘hoeveel tijd kost deze taak nou eigenlijk’? Ga die taken dan eens timen. Ga eens een paar keer achter elkaar timen hoe lang je bezig bent met een was in de machine zetten, en de was die erin zat, op te hangen. Vaak denken we: ‘Oooh dat haal ik makkelijk, kost me een minuutje’. Maar dan kost dat ontbijt maken toch weer 10 minuten, de wc ook 10, en de was doordraaien blijkt zelfs een kwartier.
Stel dus prioriteiten: wat moet in de ochtend en wat kan later op de dag.
Door inzicht te hebben op ‘hoeveel tijd kost deze taak’, kun je ook beter prioriteiten stellen. Wil je echt in die 5 minuten voor je moet vertrekken TOCH die was gauw ophangen, of kun je dat beter doen als je weer terug komt?
Weet je nu zeker dat je het vanaf morgen anders gaat doen. Laat ons iets weten van je vorderingen!